
Juli 2002	 	 11DossierMedien

Wéi ech nach an de Lycée goung, hun ech enges 
Dags missen e Referat halen. Méng Iddi war, eng 
Inhaltsanalyse vun der Bild-Zeitung ze maachen. 
Am Zeitungsbutték hun ech mir dat Blad mat 
de groussen Iwwerschrëften e Mount laang op 
d’Säit leë gelooss, well ech e wéineg genéiert war, 
all Dag mat der Bild ënnert dem Aarm gesin ze 
gin. Wéi ech spéider ugefaangen hun, déi eenzel 
Nummeren duerchzegoen, war et séier eriwwer. 
No der Lektür vun zwou Editiounen hun ech 
mech esou gelangweilt, datt ech de ganze Pobeier 
ewechgepucht hun. Duerno hun ech mir séier e 
Buch besuergt, iwwert dat ech an der Klass eppes 
kënnt verzielen.

Den Titel weess ech nët méi, mee ganz sécher 
war et nët dem Günter Wallraff séng sensatio-
nell Reportage Der Aufmacher — Der Mann, der 
bei “Bild” Hans Esser war. Déi éischt Editioun vun 
dësem Buch koum 1977 eraus, an esou feiert, 
wéi den Zoufall heiansdo spillt, och dësen Titel 
dëst Joer Jubiläum (ofgesin dovunner, datt de 
Wallraff am Hiescht 60 Joer al gët). De sozi-
alkritesche Schrëftsteller hat sech ënnert fal-
schem Numm an d’Redaktioun zu Hannover age-
schlach an huet no séngem “Stage” dokumenté-
iert, wéi bei der Bild Informatioune manipuléiert 
a gefälscht gin.

Der Aufmacher steet haut nach an däitsche 
Schoulen um Programm, an dat Buch huet der 
Zeitung aus dem Verlag Axel Springer enorm 
geschued. Vill méi wéi dräi Joer virdrun dem 
Heinrich Böll séng Erzielung Die verlorene Ehre der 
Katharina Blum. Doranner erschéisst eng Fra de 
Reporter vun engem Revolverblad, well si sech 
nët anescht géint d’Artikelen iwwert si ze wiere 

weess. Dëse Schluss huet dem Böll de Reproche 
abruecht, hie géif d’terroristesch Methodë vun 
der Rote Armee Fraktion guddheeschen.

Tëscht der lénker Intelligenzija an der Bild resp. 
dem Axel Springer huet deemols e geeschtege 
Biergerkrich geherrscht. Wéi de Leader vun de 
Studenten, de Rudi Dutschke, am Fréijoer 1968 
vun engem Aarbechter an de Kapp geschoss gouf, 
hun déi jonk Leit den däitschen Editeur mat 
responsabel gemaach an gejaut: “Enteignet Sprin-
ger!”

Deemols war d’Bild ouni Zweifel e politescht 
Kampfblad, dat beispillsweis déi lénksliberal Ree-
jhirung haart attackéiert huet. De Springer wollt 

Mediensplitter

“Rudi, haudi Saudi”
D’Bild huet 50 Joer. De 24. Juni 1952 as déi éischt Nummer vun der gréisster 
Zeitung an Europa erauskomm. Haut verkeeft dëst Boulevardsblad Dag fir Dag 
an der Moyenne 4,4 Milliounen Exemplären um Kiosk, well abonnéiere kann 
een et nët. Dat mécht 11,5 Millioune Lieser, 60 Prozent Männer, 40 Prozent 
Fraen. D’Bild as nët eng Zeitung, mee 31 Regionaléditiounen, déi vun iwwert 
1.000 Journaliste gemaach gin. De Joresbenefiss gët op 120 Milliounen Euro 
geschat. Och zu Lëtzebuerg as d’Bild e Succès. Am leschten Ilres-Sondage hun 
héichgerechent 28.000 Leit zougin, si all Dag an de Grapp ze huelen.



12	 	 forum 218DossierMedien

d’Réunificatioun vu BRD an DDR an huet an 
der Ostpolitik eng Gefor fir d’Eenheet gesin. Aus 
deem Gronn gouf “DDR” ëmmer tëscht Gänsefé-
issercher gesat. En erstaunleche Paradox war et 
och, datt d’Lieser vun der Bild an der Majoritéit 
Wieler vum SPD-Kanzler Willy Brandt waren.

Haut rëselt een e wéineg de Kapp, wann een un 
déi héichpolitiséiert Zäiten vun deemols zeréck-
denkt. Wann een d’Bild dëser Deeg opschléit, 
dann huet een eng Boulevardszeitung an hierer 
éischter Bedeitung am Grapp, e Blad mat 
dem leschte Beschass iwwert prominent a 
manner prominent Leit aus dem däitschen 
öffentleche Liewen, méi 
dax wéi ee mengt mat dem 
Accord vun deene Betraf-
fene geschriwwen, op si 
Boris Becker oder Verona 
Feldbusch heeschen.

Dëse Wandel huet eng Par-
tie Uersaachen.

1. De Günter Wallraff stellt 
vun 1977 un en Hëllefs-
fong op d’Been. Doduer-
cher verléiert d’Bild ëmmer 
méi Prozesser a muss Dom-
mages et intérêts bezuelen 
— eppes, wat et bis dohin-
ner nët gouf.

2. Nom däitschen Hierscht 
1977 entspaant sech 
d’Atmosphär vum geesch-
tege Biergerkrich an Däit-
schland lues a lues, an et 
as e sozialdemokratesche 
Kanzler, deen de souge-
nannten Nato-Doppelbe-
schluß 1983 duerchboxt.
3. Am Hierscht 1985 stierft de Bild-Grënner Axel 
Springer. D’Verlagsmanager, déi no dem Mann 
mat der Visioun an der Ideologie kommen, hu fir 
d’éischt d’Oplo an de Portemonni am Bléck.
4. Parallel dozou kënnt an der zweeter Halschent 
vun den 1980er Joeren d’Privattelevisioun an 
Däitschland. Am Verglach mat den Tabuën, déi 
um klengen Ecran no a no gebrach gin, kënnen 
déi leschten Enns dach brav Sexgeschichten an 
der Bild nët méi mathalen.
5. Am Hierscht 1989 fällt d’Berliner Mauer, an 
dee schaarfe politesche Kontrast lénks/riets léist 
sech definitiv op; jidferee wëllt vun elo uns nach 
jhust an d’Mëtt. Dat beschten Beispill liwwert 
d’Bild selwer. E fréiere Redakter as zweete Sprie-
cher vun der rout-grénger Reejhirung; een Ex-
Chefredakter vun der Bild am Sonntag këmmert 
sech em d’Wahlkampagne vum schwaarze Kanz-
lerkandidat Edmund Stoiber.

6. An Zäite vun engem héijhen Individualismus-
gët et ëmmer méi schwiereg, eng Zeitung ze 
maachen, déi déi breed Masse uschwätzt. Dat 
geléngt och der Bild nët méi ouni Verloscht, 
mee si bleift “eng journalistesch Maschinn, déi 
d’Aktualitéit all Dag an eng grouss Erzielung ver-
wandelt”, mengt de Schwäizer Journalist Heri-
bert Seifert.
7. D’Boulevardspresse gët sérieux, während 
d’Qualitéitsblieder sech “boulevardiséieren”. An 
England huet den Daily Mirror, dem Axel Springer 
säi Virbild fir d’Bild, zanter Abrëll d’Ambitioun, 
manner räisseresch a méi politesch ze sin — 

bis elo allerdéngs nach ouni 
deen erhoffte formidable 
Succès. D’Bild leescht sech 
zanter 10 Joer eng Säit 
2, déi nëmmen aus poli-
teschen Informatiounen a 
Kommentären zesummege-
sat as. Op hier Lieser duerfir 
all Dag an der Moyenne 38 
Minuten brauchen, fir sech 
duerch d’Bild ze kämpfen? 
Oder op hiere Bléck soss 
anzwousch hänkebleift?

Den aktuelle Chefredakter 
Kai Dieckmann erklärt de 
Succès esou: “Mir ënnerha-
len d’Leit beim Liesen.” 
Heiansdo daucht deen alen 
Kampfinstinkt awer nees 
op. Wéi Enn Januar, wéi eng 
Photo vum grénge Emwelt-
minister Jürgen Trittin op 
der éischter Säit ze gesi war. 
Si sollt beweisen, datt hien 
an der Zäit ënnert Leit mat 
Bolzeschneider a Knëppel 

op enger Demonstratioun ënnerwee war - wat 
awer definitiv eng Fälschung war. Oder wéi de 
Schauspiller Raimund Harmstorf an der Bild 
huet misse liesen, hie wäer an der Psychiatrie, 
well en sech d’Handgelenk opgeschlitzt hätt, 
a wéinst däer Schlagzeil sech kuerz drop tat-
sächlech embruecht huet.

De Günter Wallraff huet sech bis haut nët mat 
der Bild versöhnt, während den Axel Springer 
1980 an engem Interview sot, wéi dax géif hie 
leiden, wann hie moies géif d’Bild opschloen. An 
d’Bild titelt weider an hierem berühmt-berüch-
tegte Stil. Am Ufank housch et: “Ostzonensup-
penwürfel verursachen Krebs”. A virun e puer 
Deeg: “Rudi, haudi Saudi.” Déi nächst 50 Joer 
kënnen nët wierklech méi schlëmm gin!

Romain Kohn
(Fräie Micro um honnert,7 vum 26. Juni 2002)

Den aktuelle 
Chefredakter 
Kai Dieckmann 
erklärt de 
Succès esou:  
“Mir ënnerhalen 
d’Leit beim 
Liesen.” 




