
September 2002	 	 35DossierMedien

Zu deene flottsten Innovatiounen duerch den 
Internet zieler ménger Meenung no 
d’Newsletteren. Zwar gouf et scho laang vir-
drun Revue-de-pressën, mee wien als Privatper-
soun konnt sech sou eng scho leeschten? Eng 
vu ménge léifsten Adressen as de Perlentaucher, 
e Site, deen all Dag sämtlech Artikelen aus dem 
däitschproochege Feuilleton sammelt an u séng 
sëllech Abonnente fir näischt verschéckt. Méin-
des gët et esouguer nach eng zweet Liwwerung 
mat kultur- a gesellschaftspoliteschen Artikelen 
aus enger Partie vu wichtegen internationale 
Wocheblieder. Praktesch as un deem Service, datt 
ee jhust nach op e Link muss klicken, a schons 
gët een direkt bei dee gesichten Artikel gefuert, 
ouni laang Ëmweër iwwert d’Homepage vun 
der jeweiliger Zeitung mussen ze maachen. Dat 
erliichtert dem Lieser d’Liewen a spuert him e 
ganze Koup Zäit. Mee d’Vertrieder vun den däne-
sche Qualitéitsblieder sin do anerer Meenung. 
Duerfir hu si dem Recherchedéngscht Newsboo-
ster de Prozess gemaach.
D’Editeuren hu gemengt, si hätten e kommerzi-
elle Schued, well d’Annoncen op hieren Homepa-
gen duerch d’Praxis vum deep linking u Wert géife 
verléieren. Ausserdem hu si der Firma Newsboo-
ster virgehäit, si géif sech un den Zeitungen hie-
rem Copyright vergräifen. D’Geriicht huet hinne 
Recht gin. Dat huet engersäits mat de spezifische 

gesetzleche Bestëmmungen vum Marketing an 
Dänemark ze din. Deemno däerf eng Entreprise 
keng Suë verdéngen mat Produkter oder Servicer 
vun enger anerer Firma. Newsbooster huet näm-
lech Suën opgehuewen, fir hiere Clientën d’Linke 
vun den Artikelen aus der Presse ze schécken — 
eng Offer, déi normalerweis näischt kascht. An 
d’Editeuren hätten duerfir ganz gäeren, datt si 
e bëssen un dësen Abonnementer kéinte matver-
déngen. D’Uerteel stäerkt also hier Verhandlungs-
positioun.

Op däer anerer Säit baséiert den Dänen hiert 
d’Gesetz iwwert de Copyright op europäeschem 
Recht. Mat anere Wieder: de Richter huet nët 
nëmmen opgronn vun enger lokaler Legisla-
tioun séng Décisioun geholl. Sou en Uerteel 
kann och anzwousch anescht an Europa gesprach 
gin. Resp. soss op der Welt. Newsbooster gesäit 
d’Situatioun manner dramatesch. D’Entreprise 
huet 20 dänesch Zeitungen aus hierer Offer 
erausgeholl; domadder bleiwen der ëmmer nach 
4.480 uechtert d’Welt iwwreg, vun deene sech 
bis elo nach keng beklot hätt, sot hieren Direkter. 
A mat deem néidege Gefill fir Ironie, fënnt een 
op dem Internet-Site vu Newsbooster eng ganz 
Lëscht vun ganz präzise Verweiser op Artikelen, 
déi sech mat dem Uerteel an dem Prinzip vum 
deep linking befaassen.

As e Link op eng Zeitungssäit illegal?
De 5. Juli huet en dänescht Geriicht en Uerteel gesprach, vun deem déi eng 
behaapten, et géif de fräien Informatiounsfloss am Internet a Fro stellen, an déi 
aner, et wäer jhust e Verdikt an engem ganz spezifesche Kontext. Gewonnen 
huet de Rechtssträit — virleefeg jiddefalls — d’Associatioun vun den däneschen 
Zeitungséditeuren. Si hat geklot, well e kommerzielle Service fir Internet-Recherchen 
deep linking bedriwwen huet. Dat heescht, dës Firma huet nët nëmmen op 
d’Homepage higewisen, wa si en Artikel aus enger Zeitung lieseswert fonnt huet, 
mee si huet carrément déi direkt Adress vun dësem Text un hier Clientë geschéckt.

60 Joer gedauert, bis een hannert dës Lieweslige 
komm as. Mee ëmmerhin huet den epd se selwer 
opgedeckt, anescht wéi am Fall vum Mediëkon-
zern Bertelsmann.

Och dëse Verlag huet 1835 mat reliéise Publi-
katiounen ugefaangen. Och hie gouf am Krich 
(1944) vun den Naziën zougemaach, awer nët, 
wéi d’Zentral zu Gütersloh ëmmer verséchert 
huet, wéinst sénger Oppositioun zum NS-
Regime, mee ënnert anerem wéinst Pobeier, deen 
d’Bertelsmänner sech op eng dubios Art a Weis 
organiséiert haten, nodeems dee rationéiert gi 
war. Well bis dohinner hat de Verlag eng 20 Mil-
lioune sougenannte „Landser“-Heftercher, also 
Krichs- a Propagandaliteratur, gedréckt — a ver-

kaaft. Wéi dës Geschicht 1999 opgeflunn as, 
huet Bertelsmann huerteg eng onofhängeg histo-
resch Kommissioun agesat. Et däerf een dës 
Initiativ getrouscht als en Zougeständnis un 
d’amerikanesch Geschäftspartner gesin.

Beim epd geet et em eng fräiwëlleg Revisioun. 
Duerfir deet si besonnesch wéi. Moralesch, par 
konter, deet si dem epd gudd.

PS: D’Spezialheft mat dem Volker Lilienthal sén-
gem ganzen Artikel „Lüpsens Legende. Ende 
einer Zwecklüge: das angebliche NS-Verbot des 
epd 1937“ mat weideren Dokumenten kann een 
aus dem Internet gratis eroflueden: www.epd.de/
medien/692_3112.htm

(Fräie Micro um honnert,7 vum 10. Juli 2002)

Wa genee Linken 
nët méi erlaabt 
sin, dann as de 
Fonctionement 

vun alle 
Sichmaschinnen a 
Fro gestallt. Mee 
déi si jhust dann 

efficace, wann 
een grad nët op 

enger Homepage 
land. Och fir 

d’Privatleit huet 
esou e Verbued 

erstaunlech 
Konsequezen, 

well wat as eng 
Bookmark 

aneschteres wéi 
en deep link?



36	 	 forum 219DossierMedien

De Verband vun den däneschen Zeitungséditeu-
ren as nët deen éischten, dee sech géint de Prin-
zip vum deep linking wiert. An de conditions géné-
rales vun enger Partie Internet-Sitë steet, ouni 
ausdrécklech Autorisatioun wäer dës Praxis ver-
bueden. De Finanzdéngscht Bloomberg vum New 
Yorker Buergermeeschter Michael R. Bloomberg 
zielt beispillsweis dozou. D’Geriichter décidéie-
ren bal esou, bal esou. Am Fall vun zwou Agencen, 
déi iwwert Internet Concerts- an aner Biljheë ver-
kafen, huet e Riichter zu Los Angeles viru gudd 
zwee Joer festgestallt, e Link setze kënnt kee 
Copyrightsgesetz verletzen, well näischt kopé-
iert géif.

Wa genee Linken nët méi erlaabt sin, dann as 
de Fonctionement vun alle Sichmaschinnen a 
Fro gestallt. Mee déi si just dann efficace, wann 
een grad nët op enger Homepage land. Och fir 
d’Privatleit huet esou e Verbued erstaunlech Kon-
sequezen, well wat as eng Bookmark aneschteres 
wéi en deep link? An dann däerf een nët vergies-
sen, datt et och vill Zeitungen gët, déi hier eegen 
Newsletter mat präzise Verweiser verschécken. 
Bei deenen engen rentéiert et sech, si ze ver-

suergen, well si och nach no Wochen a Méint 
fonktionéieren, bei aneren as schon deen näch-
sten Dag e komplett friemen Artikel ënnert däer 
Adresse ze fannen oder d’Ofruffe vun däer Säit 
kascht Suën. Sécher as, et gët genuch technesch 
Léisungen, fir d’Publicitéit un den Internet-Surfer 
ze bréngen, wann deen direkt op eng bestëmmte 
Säit gelootst gët. Ech perséinlech hu jiddefalls 
nët d’Gefill, manner vu Reklamme geplot ze gin, 
wann ech en deep link notzen.

PS: E Münchner Geriicht huet Enn Juli en ähn-
lecht Uerteel gesprach wéi de Riichter vu Kopen-
hagen — mat dem Argument, et léich e Ver-
stouss géint déi europäesch Directive iwwert 
d’Datebanke vir. Deen däitsche Rechtssträit geet 
tëscht der Sichmaschinn fir Neiegkeeten Newsclub 
an der Regionalzeitung Mainpost. Eng ganz Partie 
vun de juristeschen Dokumenter a weider Lin-
ken fënnt een ënnert www.newsclub.de/prozess.

Iwwert deen dänesche Fall fënnt een Informa-
tiounen ënnert www.newsbooster.com.

(Fräie Micro um honnert,7 vum 24. Juli 2002)

Romain Kohn

Radio Horeb, D-87538 Balderschwang, Haus Nr.2

Balderschwang, den 19. Juli 2002

Sehr geehrte Damen und Herren,

in der Juni-Ausgabe 2002 Ihrer Zeitschrift forum 
für Politik, Gesellschaft und Kultur” ist der Arti-
kel “Katholischer Rundfunk made in Luxem-
bourg - Mit Eurociel S.A. in den siebten Him-
mel” erschienen. Dabei übernahmen Sie in unkri-
tischer Weise einen Beitrag aus der Zeitschrift 
Publik-Forum (Nr. 18/2001). Auf seriösen Journa-
lismus scheinen Sie keinen besonderen Wert zu 
legen, sonst hätte Ihnen schon bei diesem Artikel 
auffallen müssen, wie unseriös und unsachlich 
er geschrieben wurde. Auch ist Ihnen entgan-
gen, dass auf diesen Artikel eine Gegendarstel-
lung erschienen ist, die ich Ihnen anbei mit mei-
nem Schreiben vom 19.10.2001 an Dr. Kessler, 
Publik-Forum, zusende.

Unter Berufung auf die einschlägigen Medienge-
setze fordere ich Sie hiermit auf, in der nächsten 

Ausgabe Ihrer Zeitschrift die folgende Gegendar-
stellung abzudrucken.

Text der Gegendarstellung:

Der Artikel “Katholischer Rundfunk made in 
Luxembourg - Mit Eurociel S.A. in den siebten 
Himmel”, erschienen in der Juni-Ausgabe 2002 
der Zeitschrift forum für Politik, Gesellschaft 
und Kultur”, S. 45-47, enthält Behauptungen, die 
nicht richtig sind.

1.  Falsch ist die Aussage: “Abgesehen davon, dass 
Radio Horeb nicht über Eutelsat sondern über 
ASTRA vertrieben wird...”

Richtig ist: Das Programm von Radio Horeb wird 
sowohl über Eutelsat (digital) wie auch über 
ASTRA (digital und analog) vertrieben.

2. Falsch ist: “Das in Ahn betriebene Studio ... 
dürfte mit in Deutschland produzierten Sendun-
gen beliefert werden...”

Richtig ist, dass die Sendungen aus Luxemburg, 

Katholischer Rundfunk made in Luxembourg:
Das Nachspiel
Bezüglich des Artikels "Mit Eurociel S.A. in den siebten Himmel (forum 217) erhielt 
die Redaktion folgenden Brief

Auf seriösen 
Journalismus 
scheinen Sie 
keinen 
besonderen Wert 
zu legen...




