
54	 	 forum 221Dossier

Dat gouf et nach ni an der Geschicht vun der 
Bundesrepublik: eng Zeitung, déi hiere Lieser an 
de Bierger am allgemenge seet, fir wie si deen 
nächste Sonndeg solle wielen. Op enger ganzer 
Säit an ënnert der Iwwerschrëft „Zäit fir e Wies-
sel“ huet déi däitsch Éditioun vun der Financial 
Times an engem Editorial explizéiert, firwat si den 
Edmund Stoiber fir dee bessere Choix par rapport 
zum Gerhard Schröder hält. Do as scho kengem 
méi esou richteg opgefall, datt d’Ënnerstëtzung 
vum Wirtschaftsblad éischter wodleg ausgefall 
as: „Trotz all de Bedenken offréiert d’Unioun déi 
besser Aussiichte fir eng Politik, déi d’Croissance 
an déi international Integratioun an de Mëttel-
punkt setzt“, konnt een am zentrale Saatz liesen. 
D’Financial Times Däitschland huet sech domad-
der an eng Traditioun agereit, déi et an den angel-
sächsesche Länner zanter ëmmer an éiweg gët.

Mee iewen nët a Kontinentaleuropa a scho guer 
nët an Däitschland. Genee dat huet de fréiere 
Präsident vum däitsche Journalisteverband kri-
tiséiert. „Journaliste sollen informéieren, kriti-
séieren, kontrolléieren an orientéieren“, fuedert 
de Siegfried Weischenberg, „mee nët missionéie-
ren.“ An der Approche vun der Financial Times 
Däitschland gesäit hien duerfir eng „Bevormun-
dung vum Lieser“. Do schéngt mir de Professor 
vun der Universitéit vun Hamburg allerdéngs e 
wéineg z’iwwerdreiwen. Genee wéi all déi Leit, 
déi gejaut hun, hei wäer en Tabu gebrach gin. 
D’Welt spréngt nët direkt aus de Gleiser, nëmme 
well een eng Praxis aus dem Ausland kopéiert. 
Natierlech gët et Lieser, déi bestëmmt den éisch-
ten Ament irritéiert sin, wa si an der Zeitung eng 
ausdrécklech Recommandatioun fir d’Wahle fan-
nen — besonnesch wa si nët hiren Iddien entsp-
récht. Nëmme jhust: Fënnt een nët stänneg Com-
mentairen an der Presse, déi engem nët schmaa-
chen? Ech géif éischter mengen, grad dowéinst 

liest een eng Zeitung — fir ze kucken, wat 
d’Éditorialiste iwwert e bestëmmte Sujetë ze 
soen hun. Et steet jo néirens geschriwwen, datt 
een d’Argumenter muss akzeptéieren.

Natierlech baséiert déi angelsächsesch Traditioun 
vum endorsement op engem eegene journaliste-
sche Selbstverständnes. Den Éditorial vun enger 
amerikanescher oder englescher Zeitung as an der 
Regel nët gezeechent, well hien d’Meenung vun 
der Zeitung an nët vun engem eenzelnen Auteur 
erëmspigelt. Duerfir ënnerhalen déi grouss Blie-
der eng eege Redaktioun vu Spezialisten, déi 
d’Aktualitéit an hirem Domaine am Numm 
vun der Zeitung kommentéieren. Do dernieft 
gët et regelméisseg Kolumnisten a geleëntlech 
Meenungsschreiwer. Si suerge fir de Pluralismus 
an der Zeitung, mee drécken nët onbedéngt déi 
allgemeng Linn vum Blad aus. Un dës Praxis 
huet sech och d’Financial Times Däitschland gehal. 
Dobäi muss ee wëssen, datt d’Redaktioun an 
zwee gespléckt war: d’Chefredaktioun war, wéi 
bekannt, fir de Stoiber, aner wichteg Journalisten 
hätte léiwer eng Recommandatioun fir déi Gréng 
ofgin. No dem anonyme Leitartikel fir de Wiessel 
as den Dag drop e Plädoyer vun dräi Spëtzeredak-
tere fir déi aktuell Regirung ze liese gewiescht — 
wuelverstan, ënnert hierem Numm.

Souwisou war déi ganz Opregung em 
d’Recommandatioun vun der Financial Times 
Däitschland jhust en Deel vun der Wahlcampa-
gne, wann een dem Kölner Medien Tenor däerf 
gleewen. Dëse Mediefuerschungsinstitut analy-
séiert déi iwwerregional däitsch Zeitungen an 
Televisounen. „Eng Wahlrecommandatioun as 
nët eréischt dann eng Wahlrecommandatioun, 
wann e Medium sech explizit zu engem Kandi-
dat oder enger Partei bekennt“, sot de Chefredak-
ter vun dem Newsletter, deen de Medien Tenor all 

Mediensplitter
Däerf eng Zeitung eng parteipolitesch Meenung hun?
D’Wahle fir den däitsche Bundestag sin eriwwer, a Kanzler as dee bliwwen, deen 
et scho véier Joer laang as. Eppes war trotzdem nei während der Campagne. 
Eng Zeitung huet et fir d’éischte Kéier gewot, dem Wieler eng Recommandatioun 
mat op de Wee ze gin. Déi däitsch Éditioun vun der Financial Times huet sech 
fir de Edmund Stoiber als dee bessere Kandidat ausgeschwat. Dat huet dem 
saumonsfaarwege Blad en etlech Kritik abruecht.

Medien

Den Éditorial vun 
enger 
amerikanescher 
oder englescher 
Zeitung as an der 
Regel nët 
gezeechent, well 
hien d’Meenung 
vun der Zeitung 
an nët vun engem 
eenzelnen Auteur 
erëmspigelt. 



November 2002	 	 55Dossier

Mount publizéiert. Dem Institut séng Konklu-
sioune ware klor: Eleng déi alternativ Tageszei-
tung oder taz as op der SPD-Schinn gefuer. Süd-
deutsche Zeitung a Frankfurter Rundschau waren 
däitlech méi kritesch mat de Sozialdemokraten 
an hu sech éischter als Frënn vun deene Grénge 
gewisen — genee wéi Spiegel, Stern, Zeit an Tages-
themen. CDU an CSU waren d’Favorite vu Bild, 
FAZ, Welt a Focus, awer och an den Neiegkeete 
vun halwer 7 op Sat.1. Präferenze fir déi Liberal 
vun der FDP hate Rheinischer Merkur, Heute Jour-
nal an Tagesschau.

Bleift um Enn jhust eng Fro: Hun d’CDU/CSU 
an den Edmund Stoiber d’Wahle verluer wéinst 
der ausdrécklecher Recommandatioun vun der 

Financial Times Däitschland, oder hun d’SPD an 
de Gerhard Schröder si gewonnen trotz der ni 
declaréierter Oppositioun vun der Bild-Zeitung? 
Mir perséinlech as jiddefalls eng Zeitung léiwer, 
déi seet, wou si politesch steet, wéi eng, déi 
sech de Mäntelchen vun der Neutralitéit iwwer-
strëppt a verstoppte Wahlpropaganda bedreift. 
Zu Lëtzebuerg stellt sech dës Fro glécklecherweis 
nët. Do muss keng Zeitung eng Recommanda-
tioun ausspriechen, fir datt de Lieser weess, wou 
e politesch drun as. Jhust mat der Trennung vu 
Commentaire a Reportage huele mir et nët esou 
genee wéi d’angelsächsesch Journalisten.

(Fräie Micro um honnert,7 vum 9. Oktober 2002)

Am Februar 1993 huet d’Washington Post en Arti-
kel iwwert de Krich a Bosnien publizéiert. Doran-
ner koum och de bosnesch-serbesche Politiker 
Radoslav Brdjanin, deen elo wéinst Genozid un 
Honnerte vu Kroaten a Moslemen zu Den Haag 
viru Geriicht steet, zu Wuert. Et wäer eng gudd 
Saach, gët hien zitéiert, fir all déi Leit, déi keng 
Serbe sin, aus Banja Luka erauszepuchen. Wa 
si fräiwëlleg géifen trëppelen, géif en ethnesch 
propperen Espace entstoen. Dës Aussoen krut 
den Jonathan Randal, den Auteur vum Artikel, 
vun engem lokale Journalist, dee fir hien iwwer-
sat huet, diktéiert. 

Jhust datt dës Sätz ni an der lokaler Presse ze 
liese waren. Duerfir wollt den Haager Tribunal 
vum Randal d’Konfirmatioun, datt dat Gespré-
ich authentesch war.

Den Affekot vum bosnesch-serbeschen Ex-Leader 
huet drop gehalen, de Randal aussoen ze loos-
sen, besonnesch well dem lokale Reporter séng 
Identitéit aus Secherheetsgrënn geheim sollt blei-
wen. Mee de fréiere Journalist vun der Washing-
ton Post huet säin Témoignage refuséiert. Säin 
Argument: Wann e Krichskorrespondent misst 
als Zeien optrieden, da wäeren d’Reporter an 
hier Sourcen an Zukunft hieres Liewen nët méi 
sécher. Domadder war d’Geriicht nët d’accord an 
huet am Juni décidéiert, fir de Randal ze zitéie-

ren: kéim hien nët, géif hien eng Prisongsstrof vu 
bis zu 7 Joer an eng Geldstrof vu bis zu 100.000 
Dollar rëskéieren.

Aner Journalisten aus anere Länner, besonnesch 
an Europa, vertrieden eng ganz aner Linn wéi 
hiere Kolleg aus den USA. Esou huet déi fréier 
Korrespondentin vun der BBC zu Belgrad am 
Summer zu Den Haag géint de serbeschen Ex-
President Slobodan Milosevic ausgesot. D’Jacky 
Rowland huet ausdrécklech vun hierer Flicht 
geschwat, fir sech op den Zeiestull ze setzen. 

Schon am Mee 1998 hat e Reporter vum Londo-
ner Observer géint e bosnesch-kroatesche Generol 
ausgesot. An engem spéideren Artikel huet den 
Ed Vulliamy explizéiert, firwat hien dat gemaach 
huet. Et gët Amenter an der Geschicht, schreift 
hien, do geet d’Neutralitéit iwwer a Komplizitéit 
mat de Verbriecher. Souwisou, setzt hien nach 
hannendrun, as e Korrespondent a Krisegebidder 
ëmmer a Gefoer: eng 42 Journaliste sin a Bosnien 
embruecht gin, an den Daniel Pearl vum Wall 
Street Journal krut ouni direkte Gronn a Pakistan 
brutal den Hals opgeschnidden. Datt vill lokal 
Reporter vum Balkan direkt prett sin, fir viru 
Geriicht auszesoen, versteet sech méi liicht: hier 
Motivatioun as nët eleng eng journalistesch 
an hält duerfir nët onbedéngt no Redaktiouns-
schluss op.

Eng Fro vun affichéierter Neutralitéit
E Journalist huet dëser Deeg eng Prisongsstrof vu bis zu 7 Joer an eng Geldstrof 
vu bis zu 100.000 Dollar rëskéiert. De Mann war opgefuedert gin, fir virum 
Krichsverbriechertribunal zu Den Haag auszesoen, wat hie refuséiert huet. D’Affär 
huet sech um Enn a Wuelgefalen opgeléist, well d’Défense op den Zeie verzicht 
huet. Mee d’Diskussioun dëssäit an déisäit dem Atlantik, op e Reporter soll als Zeie 
viru Geriicht optrieden, as domadder nët op en Enn.

Medien

Wie léisst scho 
gäeren en Zeien 
um Liewen, dee 

spéider viru 
Geriicht vun 

engem Massaker, 
dat e gesin huet, 
ka verzielen an 

deen déi Schëlleg 
op déi Manéier 

kann an de 
Prisong bréngen?


