
Juli 2003		  51Dossier

Wéi ëmmer an Italien as d’Situatioun e bësse méi 
komplizéiert, wéi et no baussen ausgesäit. Wann 
e Chefredakter aus perséinleche Grënn démissio-
néiert, sollt ee virsichteg sin. Besonnesch wann 
de Mann, wéi am Fall vum Ferruccio de Bortoli, 
grad emol 50 Joer huet. D’Journaliste beim Cor-
riere della sera ware jiddefalls esou irritéiert, datt 
si en Dag laang gestreikt hun an d’Zeitung sonn-
des nët um Kiosk ze kréie war.

Hannert de Kulisse heescht et nämlech, de Pre-
mierminister Silvio Berlusconi hätt de Kapp vum 
de Bortoli gefuedert. Hie selwer, deen zanterhier 
gäere Cavaliere della sera genannt gët, huet dekla-
réiert, hien hätt a kenger Form an dëser Affär 
intervenéiert. Sécher as, datt dem de Bortoli säi 
Successeur e Mann as, dee vill besser vum Ree-
jhirungschef gelidden as. Mee op de Stefano Folli, 
deen zanter 12 Joer fir d’Mailänner Blad Com-
mentairë schreift, méi e bequeme Chefredakter 
fir de Berlusconi gët, muss een ofwaarden.

De Corriere della sera steet nët am Ruff, dem 
Palazzo Chigi zu Roum besonnesch no ze stoen. 
Dat passt nët an d’Traditioun vum Blad, dat 1876 
zu Mailand gegrënnt gouf a fir d’Classe moyenne 
aus der Lombardei geschwat huet. Mat 715.000 
verkaften Exemplären as et déi gréissten Dages-

zeitung am Land. Séng politesch Linn kéint een 
konservativ-liberal nennen.

Virun der Invasioun vum Irak huet de Chefre-
dakter de Bortoli e Leitartikel geschriwwen, an 
deem hie sech géint e Krich an domadder géint 
der Reejhirung hier Positioun ausgeschwat huet. 
Sauer opgestouss muss dem Berlusconi nach en 
anere Commentaire vum 15. Mee sin. Deemols 
hat den Doyen vun den italienesche Politologen, 
den Giovanni Sartori, d’Fieder an de Grapp geholl 
an op dem Politiker séng Angscht virun sénge 
Riichter an op séng Iwwerzeegung, Ex-Kommu-
niste misst ee vun der Muecht ewechhalen, rea-
géiert: “Sou eppes huet de Mussolini gesot. Dir 
hutt keng Uersaach, fir Angscht ze hun. Ech 
dogéint schon.”

Fir eng sensibel Haut, wéi de Berlusconi nun 
eemol eng as, sin dat do natierlech haart Attac-
ken. Do kann ee scho mol granzeg gin a säi poli-
teschen Afloss spille loossen. Enn 2002 hat de 
Salvatore Ligresti, en Accolyte vum Reejhirung-
schef, probéiert, fir an de Conseil vun der RCS 
Media Group eranzekommen. Ëmmerhin gehéie-
ren dem sizilianeschen Entrepreneur an Assuran-
cëproprietär 5 Prozent vun der Gesellschaft, déi 
de Corriere della sera kontrolléiert. Mee déi aner 
RCS-Actionnairë waren dogéint.

Domadder gemengt as an éischter Linn den 
Cesare Romiti. Dee war mol President vu Fiat 
an huet elo 9,2 Prozent vun RCS. Da Fiat selwer 
mat 10,2 Prozent. An och nach d’Mediobanca 
mat 9,4 Prozent, déi souwuel dem Romiti wéi 
der Agnelli-Famill nosteet. Dobäi muss ee wës-
sen, datt de fréiere Patron vu Fiat, den Giovanni 
Agnelli, de Silvio Berlusconi ëmmer als Parvenü 
ugesin huet. Mee de Mann as an der Tëscht doud, 
a Fiat as an enger schwéierer finanzieller Nout. 
Vläicht brauch de Grupp vun Turin geschwënn 
eng staatlech Hëllef, fir z’iwwerliewen. An dann 
as et ëmmer gudd, wann de Locataire vum 
Palazzo Chigi engem gudd wëll. Wann een duer-
fir da mol e Chefredakter muss ersetzen…

Et as jo och nët grad esou, wéi wann déi italie-
nesch Presse wirtschaftlech onofhängeg wäer. Der 
Agnelli-Famill gehéiert beispillsweis d’Turiner 
Zeitung La Stampa, dem Industrielle Carlo de 

Näischt fir sensibel Séilen
An Italien huet Enn Mee e Chefredakter démissionéiert. Dat as u sech keng 
aussergewéinlech Neiegkeet. Mee ëmmerhin goung et em déi respektabelst Zeitung 
am Land, de Corriere della sera. Offiziell sot de Chefredakter Ferruccio de Bortoli, 
hie wär “aus perséinleche Grënn” gaangen a well hien e bësse midd wär. E 
wéineg matgespillt huet awer wuel och, datt de Premierminister Silvio Berlusconi 
zanter laangem zimlech sauer iwwert de Corriere as.

Mediensplitter

Romain Kohn

Als Geschäftsleit 
behëlt kee vun 
den Zeitungs- 

proprietäre sech 
besser wéi de 

Berlusconi. 
Nëmme jhust:  

déi sin nët nach 
niewebäi Chef 

vun der Exekutiv 
a kontrolléieren 
och nët de legis-

lative Pouvoir.



52		  forum 228Dossier

Benedetti dat réimescht Blad La Repubblica an de 
Magazine L’Espresso. Jhust de Chef vu Forza Ita-
lia steet alt erëm mat eidlen Hänn do. Il Giornale 
gehéiert séngem Brudder Paolo an Il Foglio sénger 
Fra Veronica. An de Verlag Mondadori gët dirigéi-
ert vu sénger Duechter Marina. Duerfir kontrol-
léiert Sua Emittenza déi 3 grouss privat Televi-
siounsprogrammer direkt an d’staatlech Rai indi-
rekt.

Am Ënnerscheed zu deenen aneren europäesche 
Länner geet d’Majoritéit, fir genee ze sin: 60 Pro-
zent vun de Publicitéitsrevenuën an Italien nët un 
d’Presse, mee un d’Televisioun. Aus deem Gronn 
brauchen d’Zeitungen e staarke wirtschaftleche 
Grupp am Réck, wat hir journalistesch Onofhän-
gegkeet a Gefoer ka bréngen. Als Geschäftsleit 
behëlt kee vun den Zeitungsproprietäre sech bes-
ser wéi de Berlusconi. Nëmme jhust: déi sin nët 
nach niewebäi Chef vun der Exekutiv a kontrol-
léieren och nët de legislative Pouvoir. Resp. set-
zen d’Geriichter ënner Drock, fir datt de Poli-
tiker Berlusconi nët kann ënner Ëmstänn veru-
erteelt gin wéinst Affären, an déi de Geschäfts-
mann Berlusconi séngerzäit verwéckelt war.

Bis ewell huet de Corriere della sera ganz kritesch 
iwwert de Conflit d’intérêt vum Silvio Berlusconi 
geschriwwen. Mol kucken, op et ënnert deem 
neie Chefredakter dobäi bleift...

PS: Bei Reporters sans frontières fënnt een en 
exzellenten Dossier vom Soria Blatmann iwwert 
d’Mediësituatioun an Italien ënnert dem Silvio 
Berlusconi: “A media conflict of interest: ano-
maly in Italy”: 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=6392

(Fräie Micro um Radio 100,7 vum 11. Juni 2003)

Mediensplitter

Déi lescht grouss Vertrauenskris am amerikanes-
che Journalismus läit schon e puer Joer zeréck. 
1981 krut déi jonk Reporterin Janet Cooke e Pulit-
zer-Präis fir hiere Portrait vun engem schwaarze 
Bouf, dee scho mat 8 Joer heroinofhängeg war. 
„Jimmy’s World“, sou den Titel an der Washing-
ton Post, war eng gudd geschriwwen, mee leider 
vu vir bis hannen erfonnte Geschicht. De Bob 
Woodward, dee mat dem Carl Bernstein e puer 
Joer virdrun de Watergate-Skandal opgedeckt hat, 
huet als responsable Redakter missen d’Konse-
quenzen droen. Séng Strof: hie gouf an d’Chefre-
daktioun nominéiert, wou hie sech zanterhier em 
déi investigativ Dossierë këmmert. D’Washington 

Post huet hiere Präis zeréckgin, an hiere Ruff war 
liicht getéitscht.
Mee nët eleng den amerikanesche Journalismus 
huet sech an der Lescht säfteg blaméiert. D’Affär 
vun de gefälschten Hitler-Tagebicher feiert dëst 
Joer Jubiläum. Enn Abrëll 1983 huet e Chefre-
dakter vum Magazine Stern getéint, d’Geschicht 
vum Drëtte Räich misst no der Publikatioun vun 
dem Journal a groussen Deeler frëschgeschriwwe 
gin. Um Enn koumen de Fälscher Konrad Kujau 
an de Reporter Gerd Heinemann allebéid an de 
Prisong, d’Chefredaktioun gouf entlooss an d’Suë 
ware fort – genee wéi de gudde Ruff vun der 
Illustréierter. Den Historiker, déi d’Dokumenter 

Fälschung bei der New York Times
D’lescht Joer huet d’New York Times a 7 Kategorien de Pulitzer-Präis gewonnen — 
ni virdrun hat e Blad den amerikanesche Journalismus esou formidabel dominéiert. 
Dëst Joer as d’Times an engem Sondage zu der beschter Zeitung vun der Welt 
deklaréiert gin. An trotzdem: uganks Mee as bei der Times eng Krise ausgebrach, 
déi si selwer als Déifponkt an hierer 152 Joer aler Geschicht beschreift. Ausgeléist 
huet déi ganz Affär e jonke Journalist, deen et nët ëmmer ganz genee mat der 
Wourecht geholl huet.

Am Ënnerscheed 
zu deenen ane-
ren europäesche  
Länner geet 
d’Majoritéit, fir 
genee ze sin:  
60 Prozent vun 
de Publicitéitsre-
venuën an Italien 
nët un d’Presse, 
mee un 
d’Televisioun.




