
52		  forum 228Dossier

Benedetti dat réimescht Blad La Repubblica an de 
Magazine L’Espresso. Jhust de Chef vu Forza Ita-
lia steet alt erëm mat eidlen Hänn do. Il Giornale 
gehéiert séngem Brudder Paolo an Il Foglio sénger 
Fra Veronica. An de Verlag Mondadori gët dirigéi-
ert vu sénger Duechter Marina. Duerfir kontrol-
léiert Sua Emittenza déi 3 grouss privat Televi-
siounsprogrammer direkt an d’staatlech Rai indi-
rekt.

Am Ënnerscheed zu deenen aneren europäesche 
Länner geet d’Majoritéit, fir genee ze sin: 60 Pro-
zent vun de Publicitéitsrevenuën an Italien nët un 
d’Presse, mee un d’Televisioun. Aus deem Gronn 
brauchen d’Zeitungen e staarke wirtschaftleche 
Grupp am Réck, wat hir journalistesch Onofhän-
gegkeet a Gefoer ka bréngen. Als Geschäftsleit 
behëlt kee vun den Zeitungsproprietäre sech bes-
ser wéi de Berlusconi. Nëmme jhust: déi sin nët 
nach niewebäi Chef vun der Exekutiv a kontrol-
léieren och nët de legislative Pouvoir. Resp. set-
zen d’Geriichter ënner Drock, fir datt de Poli-
tiker Berlusconi nët kann ënner Ëmstänn veru-
erteelt gin wéinst Affären, an déi de Geschäfts-
mann Berlusconi séngerzäit verwéckelt war.

Bis ewell huet de Corriere della sera ganz kritesch 
iwwert de Conflit d’intérêt vum Silvio Berlusconi 
geschriwwen. Mol kucken, op et ënnert deem 
neie Chefredakter dobäi bleift...

PS: Bei Reporters sans frontières fënnt een en 
exzellenten Dossier vom Soria Blatmann iwwert 
d’Mediësituatioun an Italien ënnert dem Silvio 
Berlusconi: “A media conflict of interest: ano-
maly in Italy”: 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=6392

(Fräie Micro um Radio 100,7 vum 11. Juni 2003)

Mediensplitter

Déi lescht grouss Vertrauenskris am amerikanes-
che Journalismus läit schon e puer Joer zeréck. 
1981 krut déi jonk Reporterin Janet Cooke e Pulit-
zer-Präis fir hiere Portrait vun engem schwaarze 
Bouf, dee scho mat 8 Joer heroinofhängeg war. 
„Jimmy’s World“, sou den Titel an der Washing-
ton Post, war eng gudd geschriwwen, mee leider 
vu vir bis hannen erfonnte Geschicht. De Bob 
Woodward, dee mat dem Carl Bernstein e puer 
Joer virdrun de Watergate-Skandal opgedeckt hat, 
huet als responsable Redakter missen d’Konse-
quenzen droen. Séng Strof: hie gouf an d’Chefre-
daktioun nominéiert, wou hie sech zanterhier em 
déi investigativ Dossierë këmmert. D’Washington 

Post huet hiere Präis zeréckgin, an hiere Ruff war 
liicht getéitscht.
Mee nët eleng den amerikanesche Journalismus 
huet sech an der Lescht säfteg blaméiert. D’Affär 
vun de gefälschten Hitler-Tagebicher feiert dëst 
Joer Jubiläum. Enn Abrëll 1983 huet e Chefre-
dakter vum Magazine Stern getéint, d’Geschicht 
vum Drëtte Räich misst no der Publikatioun vun 
dem Journal a groussen Deeler frëschgeschriwwe 
gin. Um Enn koumen de Fälscher Konrad Kujau 
an de Reporter Gerd Heinemann allebéid an de 
Prisong, d’Chefredaktioun gouf entlooss an d’Suë 
ware fort – genee wéi de gudde Ruff vun der 
Illustréierter. Den Historiker, déi d’Dokumenter 

Fälschung bei der New York Times
D’lescht Joer huet d’New York Times a 7 Kategorien de Pulitzer-Präis gewonnen — 
ni virdrun hat e Blad den amerikanesche Journalismus esou formidabel dominéiert. 
Dëst Joer as d’Times an engem Sondage zu der beschter Zeitung vun der Welt 
deklaréiert gin. An trotzdem: uganks Mee as bei der Times eng Krise ausgebrach, 
déi si selwer als Déifponkt an hierer 152 Joer aler Geschicht beschreift. Ausgeléist 
huet déi ganz Affär e jonke Journalist, deen et nët ëmmer ganz genee mat der 
Wourecht geholl huet.

Am Ënnerscheed 
zu deenen ane-
ren europäesche  
Länner geet 
d’Majoritéit, fir 
genee ze sin:  
60 Prozent vun 
de Publicitéitsre-
venuën an Italien 
nët un d’Presse, 
mee un 
d’Televisioun.



Juli 2003		  53Dossier

gepréift haten, as näischt geschitt, obschons si 
deklaréiert haten, déi sougenannte Kladde wären 
echt.

Et as nach nët esou laang hier, dunn huet 
déi renomméiert Süddeutsche Zeitung e puer fat-
zeg blo Plazen erwëscht. „Borderline-Journalis-
mus“ huet den Auteur Tom Kummer séng Aar-
bechtsweis genannt. Tatsächlech huet hien Inter-
viewë mat Hollywood- an anere Staren aus dem 
Showbusiness publizéiert, déi esou flott waren, 
datt de Lieser bal nët wollt gleewen, wat Schau-
spillerinne wéi d’Sharon Stone dem Kummer ver-
roden hun. De Lieser hat recht, well dës Gespréi-
cher gouf et jhust am Reporter sénger Phantasie. 
Déi zwee Journalisten, déi fir den SZ-Magazin 
responsabel waren, hun hieren Hutt missen hue-
len. Op der Mediësäit vun der Dageszeitung as 
penibel genee norecherchéiert gin, wéi et zu dëser 
enormer Panne konnt kommen.

Wann esou eng Gaffe passéiert, da rëskéiert nët 
nëmme déi betraffen Zeitung, mee d’ganz Medië-
branche d’Vertraue vun de Leit fir eng laang Zäit 
ze verléieren. Duerfir gët an esou Fäll alles dru 
gesat, fir d’Öffentlechkeet ganz genee z’infor-
méieren, wat schifgelaf as. Nët anescht wiert 
sech d’New York Times géint d’Kritik, déi si den 
Ament muss astiechen. Op véier ganzer Säiten 
huet si den 11. Mee dokumentéiert, wat den Jay-
son Blair, e Journalist vu 27 Joer, gestiicht huet, 
zanter hie fir si am Asaatz war. Méi wéi 50 Mol 
hu séng 600 Artikelen missen op der Säit 2 korri-
géiert gin. Dat as nët wéineg, awer och nët méi 
wéi aner Reporter, déi zanter laangem eng exzel-
lent Réputatioun genéissen.

Allerdéngs huet de Chef vun der Lokalredaktioun 
d’Direktioun virum Blair sénge Methodë gewarnt, 
mat der Konsequenz, datt den Nowuessreporter 

an der nationaler Redaktioun geland as. A 36 
vun 73 Artikelen, déi hien do zanter dem Okto-
ber vum leschte Joer zu Pobeier bruecht huet, 
si grave journalistesch Feeler opgedaucht. Mol 
war de Blair guer nët op der Plaz, mol huet 
hien nët mat de Leit geschwat, déi hien zitéiert 
huet, wann en si nët falsch zitéiert huet, mol 
huet hie vu Kollegen ofgeschriwwen oder d’Fakte 
carrément erfonnt. Besonnesch uerg muss et 
gewiescht sin, wéi hien iwwert de Sniper vu 
Washington geschriwwen huet. Anonym Quel-
len hun him Saache verzielt, déi duerno vun alle 
Säiten dementéiert goufen. Op et dës Quellen 
iwwerhaapt gouf, as nach nët definitiv gekläert.

Wann d’New York Times elo schreift, d’Affär Blair 
géif den Déifponkt an hierer 152 Joer aler Ge-
schicht markéieren, da mécht si domadder aus 
enger Méck en Elephant. Wäer dem jonke Jour-
nalist säi Geflunkers nët entlarvt gin, da wäer 
soss nët vill geschitt, wéi datt hien nach e puer 
Mol op der Säit 2 bei de „Corrections“ geland 
wäer. An der Saach ware séng Fehlinformatiou-
nen nët terribel brisant; am Prinzip, par conter, 
as et extrem grave, wann e Journalist wëssent-
lech manipuléiert.

Während der Stalin-Ära hat d’Times e Korres-
pondent zu Moskau, deen eng Hongersnout, déi 
den Diktator an der Ukraine provozéiert hat, 
schéigeschriwwen huet. Dobäi wousst de Repor-
ter hoergenee, datt si 10 Millioune Leit d’Liewe 
kascht hat. Dat war 1933, an dem Jury zu New 
York hun dës Reportagen esou gudd gefall, datt 
si dem Walter Duranty de Pulitzer-Präis duerfir 
gin hun. Zwar hun d’Editorialiste vun der Times 
hirem eegene Korrespondent séng Informatiou-
nen a Fro gestallt, mee soss as (him) näischt ge-
schitt.

Esou gesi stoung d’New York Times – journalis-
tesch geschwat – scho méi schlecht do wéi elo. 
Mee an der Redaktioun besteet zanter Méint e 
Malaise, an deen as duerch dem jonke Reporter 
säi Mëssel endlech zuer Sprooch komm. Aus wel-
leche Grënn och ëmmer, war den Jayson Blair e 
Protégé vum Chefredakter Howell Raines. Deem 
säin autoritäre Managementstil a séng scoopver-
siesse Neiegkeetenapproche gefällt ville Journa-
listen um Times Square nët. Wann d’Direktioun 
d'Vertraue vun de Reporter an d’Zeitung d’Ver-
traue vun de Lieser wëllt erëmfannen, wär et 
vläicht gudd, fir sech esou séier wéi méiglech op 
d’Sich no engem neie Chefredakter ze maachen. 
Den Jayson Blair huet iwwregens den 1. Mee 
gekënnegt.

PS: Den Howell Raines a säin Adjoint Gerald M. 
Boyd sin de 5. Juni zeréckgetrueden.

(Fräie Micro um Radio 100,7 vum 21. Mee 2003)

Mediensplitter

1933 hat d’Times 
e Korrespondent 
zu Moskau, deen 
eng Hongersnout, 

déi den Diktator 
an der Ukraine 

provozéiert  
hat, schéi- 

geschriwwen. 
Dem Jury zu New 

York hun dës 
Reportagen esou 
gudd gefall, datt 

si dem  
Walter Duranty 

de Pulitzer-Präis 
duerfir gin hun.




